"Companies often approach Social Computing as a list of technologies to be deployed as needed — a blog here, a podcast there — to achieve a marketing goal. But a more coherent approach is to start with your target audience and determine what kind of relationship you want to build with them, based on what they are ready for"
Netop.
Brugerne burde ideelt være stedet at starte når man planlægger sin strategi for at "indtage de sociale medier" - med at stille spørgsmålet hvilken socio-teknologisk profil målgruppen har. Til dette formål har Groundswell udviklet et verktøj, hvor verktøjet i sig selv måske ikke giver den helt store indsigt (døm selv!), men de 6 profiler de har udviklet -
Creator, critics, collectors, joiners, spectators og inactive - er supergode til at gradbøje adoptionen af sociale medier i målgruppen - fra den menige "kigger" til den aktive blogskriver.
Jeg har tillads mig at oversætte profilene og skrevet et par linier om dem nedenunder:
Skabere Publicerer indhold: blogs, artikler, musik, video etc.
Kritikere Responderer på skabernes indhold. Skriver brugeranmeldelser/ laver rating kommenterer på blogs, deltager i online fora og wikis
Samlere Organiserer indhold. Bruger RSS feeds, adder tags til hjemmesider og fotos, stemmer på online polls
Join’ere Deltager i sociale online fællesskaber
Beskuere Læser blogs, ser videos på You Tube, hører Pod Casts. Læser i online fora, læser brugeranmeldelser
Inaktive Bruger ikke nogen form for sociale medier
onsdag den 13. august 2008
Hvor befinder din målgruppe sig på den sociale mediestige?
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
Det sjove er jo at det som Josh Bernoff anbefaler i forbindelse med sociale medier, er præcis det samme man bør gøre i alle marketingsammenhænge:
- Find ud af hvem der i dit marked.
- Segmenter efter brug af medier og teknologier.
- Vælg segmenter og definér målsætninger
- Læg strategi
... osv. osv. osv.
Hvorfor er det at vi tilsyneladende glemmer det hver gang der dukker noget nyt og spændende op? Så skal vi bare "have sådan én!"
Eller er det snarere fordi vi godt ved hvordan vi BØR gøre det, men ikke gør det i virkeligheden? Heller ikke med etablerede og velkendte medier og teknologier?
Nogle gange undrer man sig over at det trods alt lader sig gøre at sælge noget. Men jeg er forlængst holdt op med at undre mig over at marketing i de fleste virksomheder ligger langt nede på rangstigen.
Ja det er som om man 'glemmer' at undersøge om det overhovedet er grundlag for det, i ren teknologi - rus. Eller simpelthen at man er teknologidesperat og bange for at ikke være med på bølgen.
Paradokset er dog at det tit viser sig at det er virksomheden selv der ikke er klar...
Send en kommentar