onsdag den 2. juli 2008

Anonyme bloggere - internets 'Bad Guy'

Jeg faldt i dag over et indlæg bragt i Urban med overskriften "Overvågning af bloggere" og tænkte javel, hvilken diktaturstat har nu strammet kontrollen over demokratiets stemme? Jeg fik mig et lille chock, da det viser sig at være Eu. Marianne Mekko, parlamentsleder fra Estland har skrevet en rapport der det konkluderes, at det er bedst at forbyde anonyme bloggere og at man ligefrem skal godkendes som blogger.

Jeg er rystet. Jeg vil ikke engang bruge krudt på at forklare, hvorfor det er et ufattelig, latterligt dårligt forslag, men blot bringe et af hendes ’hårdtslående’ argumenter:

"Blogosfæren har indtil nu været præget af gode intentioner og relativ ærlig opførsel. Men i kraft af, at blogs bliver hvermandseje, kan mere principløse personer også finde på at benytte dem."

Hun har tydeligvis overhovedet ikke sat sig ind i hvem der blogger og hvorfor de gør det; ej heller peger hun på et voksende problem med bloggere der bringer misledende information etc. Nej, hun antager blot ud af den tilsyneladende blå luft, at blogging må da helt klart tiltrække mange dårlige mennesker der er ude på at sprede ondskab i verden (– moahahaha!). Jeg kan ikke andet en at grine (men indeni græder jeg) af hendes snæversynede og fordomsfulde kommentarer.

Hun frygter, at navnløse bloggere kan ødelægge internettets gode rygte. Marianne Mekko, hvilken verden lever du i?? Hvad med at tage fat i internetkriminalitet der faktisk finder sted og virkelig udgør en trussel på internettet? Gamle ulækre mænd der lokker børn på børnechatsider, kunne jo være et sted at starte, fx?





2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hørt!

Politikere frygter internettet. EU-MariMekko, Sarkozy, Ahmadinejad ...

Er der ikke nogle regler for ikke-handelshindrende udformning af stikkontakter, nogle støtteordninger til dyrkning af cox orange æbler på Cypern eller andre "uskadelige" sysler, de kan beskæftige sig med? Keder de sig så meget?

For det er vel for meget forlangt, at de ligefrem skulle bruge tid på at LÆSE en blog ...

Sebastian Franck sagde ...

(Det var mig der skrev den "anonyme" kommentar - så nu er den ikke længere helt så anonym.)