mandag den 19. maj 2008

Employer branding

Jeg vil bruge bloggen til at reklamere lidt for konferencen Universum Awards der omhandler employer branding og hvor hvor min veninde Louise Torp skal holde et foredrag om employer branding gennem sociale medier i blogs, twitter og facebook.
Desværre kan jeg ikke selv deltage (...jeg skal "desværre" til Berlin med arbejde...), for det bliver helt sikkert super spændende. Da Louise spurte mig om hvad jeg kender til employer branding gennem blogs, var det eneste jeg kunne komme i tanke om Microsofts Channel 9, som er en videoblog med af nogle af Microsofts udviklere, hvor man kan få en kig indenfor "the borg". Ingen tvivl om at det er alfa og omega for potentielle nye medarbejdere at få møde/se menneskerne der udgør virksomheden (hvilket får mig til at tænke på Telmores tv-reklame der spiller på lidt det samme - med humor). Jeg tror det er blevet enormt vigtigt nu hvor det er "buyers market" hvad rekruttering angår. Virksomhederne er nødt til at sælge sig selv og ikke mindst vise den "menneskelige side" af sig selv.

Jeg glæder mig til at læse Louises foredrag som hun har lovet at lægge ud på hendes blog senere:)

8 kommentarer:

Therese sagde ...

Der er faktisk mange firmaer, som er rigtig gode til at bruge blogs til employer branding - for nu at blive i it-verdenen, så har f.eks. IBM en masse internationale blogs blandt andet en der hedder "Proud to be an IBMer" - se f.eks. her: http://www.ibm.com/blogs/zz/en/index.html

Med hensyn til danske blogs, så er har Arla en blog "Ny i Arla", som jeg vil gætte på er et godt rekrutteringsværktøj.

Sebastian Franck sagde ...

Jeg vil da også pege på et par eksempler (som jeg har videregivet til Louise - glæder mig til at høre hvordan oplægget går. Er jo "desværre" i Berlin med Marianne):

Hos analysefirmaet Forrester, som i det hele taget er meget aktive i sociale medier, har bannerføreren Jeremiah Owyang (http://www.web-strategist.com/blog/ + http://twitter.com/jowyang) brugt Twitter som jobannonceringsværktøj og fået besat indtil flere, især tech og marketingrelaterede, stillinger den vej.

Og i Collaborative Software firmaet, Jive, har Director of Marketing, Sam Lawrence, brugt en kombination af videoblogging og Twitter til rekrutteringsformål (http://gobigalways.com/ + http://twitter.com/samlawrence)

Marianne Dale sagde ...

Spændende links, tak for det!

Et mønster er er vel unægteligt at folk rekrutteres gennem medier de selv anvender (...det lød da utrolig banalt...), folk der arbejder i it/ marketing er - eller burde være - rimelig meget tilstede online. Derfor er det også en måde at få fat i de rigtige medarbejdere på. Arla er jo et meget godt eksempel nogle der ikke er i It der også bruger det. Godt tiltag, så absolut. Og: Arlas øvrige medarbejderblogs er vel også en slags employer branding, fordi man netop får et blik ind i medarbejdernes hverdag i Arla

Sebastian Franck sagde ...

Ved ikke helt hvor denne kommentar passer ind, men du skulle bare have den, så du får den på dit nyeste indlæg:

Jesper Rønn Jensen fra Cap Gemini beskriver i få sætninger hvorfor en eksternt publiceret blog er bedre for de fleste virksomheder end en intern, også til intern vidensdeling:
http://snurl.com/29w1p

Spændende ifht. rådgivning af kunder. Men hvor mange er virkelig klar? (Læs: Tør?)

Marianne Dale sagde ...

Nej, spørgsmålet er om de tør.. Men, som med alle medarbejderblogs kan man sætte op retningslinier for hvad, man må skrive om. Det behøver ikke være så svært. Jeg mener bestemt fordelene overgår ulemperne- det er et super godt kommunikations- og brandingverktøj, vidensdeling der går ud over virksomhedens egne rammer etc. - men det tror jeg ikke alle virksomheder er overbevist om eller er klar til at lade komme an på en prøve. Det overbevisende eksempel mangler måske?

Sebastian Franck sagde ...

Fire eksempler til efterfølgelse:

justaddwater.dk (Cap Gemini)
web-strategist.com (Forrester)
beingpeterkim.com (Forrester)
gobigalways.com (Jive)

Anonym sagde ...

Vi udvikler i Komfo employer branding strategier til virksomheder med interesse i at brande sig overfor nuværende og kommende medarbejdere. Vi kan både varetage den kreative udvikling, samt den hardcore programmering og seedning af strategierne på Facebook. Jeg glæder mig i den forbindelse meget til at læse mere om udviklingen af employer branding i sociale netværk.

Sebastian Franck sagde ...

Er det bare mig, eller ligner Michaels reklameindslag i mistænkelig grad spam?

Hvis det er sådan en adfærd, Komfo anbefaler sine kunder, vil jeg på det stærkeste fraråde nogen at bruge firmaets tjenester.

Men kom igen, Michael. Du har én chance for at gøre bod. Måske vidste du bare ikke bedre. Den undskyldning har du ikke længere.