onsdag den 14. maj 2008

Personlig vs privat

Har lige svaret på et indlæg på Tereses blog og blev inspireret til at skrive om det her med at blogs skal være personlige. Her tror jeg mange står af og mener, det er alt for tæt på. Men det er en forskel på det, at være personlig, og det at være privat når man blogger. Det kan være svært for nye bloggere at åbne op og være personlig, fordi det kan rykke ved nogle grænser for hvor privat man ønsker at være i det offentligt rum. Blogging 'kiler sig ind' mellem det private og det offentlige, ved at man deler sine oplevelser, tanker og refleksioner med omverdenen, men hvor den intime privatsfære stadig holdes intakt.
Dette tror jeg er vigtigt.
Hvis man finder denne balance, tror jeg det hele går lidt nemmere. Det gælder ikke mindst for virksomheder, hvor man måske er bange for at ens private/personlige holdninger bliver sammenbladet med virksomhedens, og ikke mindst at der også er en balance i, hvor meget, af den private del af virksomheden, man vil/må dele m
ed resten af verden. Her går det en juridisk og moralsk grænse man skal være varsom med...(...Note to self: Skrive mere om blogpolitik for medarbejderblogs senere). Min pointe i dag var, at selv om det at blogge 'personligt' måske virker meget fjernt at bruge som som decideret (marketing)værktøj for en virksomhed, der stræber efter at fremstå proffesionelt og seriøst - er det vejen frem. Man KAN ikke blogge unden at være personlig. For så er det ikke en blog.


”Using blogs as marketing tools for your business is really all about letting people be themselves in a public space”
(Wright; 2006)






5 kommentarer:

Therese sagde ...

Jeg har før taget emnet op på min specialeblog omkring det personlige og private, men det var faktisk først i kommentarfeltet at skelnen mellem personlig og privat fik en skarpere betydning for mig. Bente Hoffmann har skrevet om det på sin blog og det er stof til eftertanke: http://www.bentehoffmann.dk/blog/?p=37

Marianne Dale sagde ...

Hm ja meget interessant det hun skriver. Det er jo også en forskel på hvor grænsen går for de forskellige. Vi lever jo i en reality-fikseret verden, der almindelige folks privatliv sælger rigtig godt. Overraskende mange (for mig) har det helt fint med at blive filmet mens de laver de mest private ting man kan tænke sig ...paradise hotel som eksempel... men her er det som det er kammet over til det ekstreme, hvor det er blevet så privat at det ikke længere er 'personligt'.

Anonym sagde ...

Nu hvor I taler om mit indlæg, så vil jeg da gerne tale med ;-)

Det, du beskriver i din kommentar, Marianne, er jo præcis billedet (udenfor blogland) på forskellen mellem 'personligt' og 'privat'!

Ang. at blogge som virksomhed har jeg lyst til at fortælle dette: Det meste af 2007 havde jeg en corporate blog på mit firmas hjemmeside, men jeg nedlagde den, fordi den føltes som arbejde og ikke var særlig velbesøgt (jeg har blogget om det her: www.bentehoffmann.dk/blog/?p=33). I stedet har jeg de seneste måneder blogget helt personligt (ikke privat!) og kun af lyst (men der er et link fra firmaets hjemmeside til bloggen). For nylig fortalte en af mine kunder mig, at hun læser min blog (hun kommenterer dog aldrig) og samtidig sagde hun noget interessant:

"Selv om bloggen ikke handler om dit firma, og hvad du professionelt laver, så ville den medvirke til, at jeg ville vælge dit firma, hvis jeg stod og skulle vælge mellem dig og en anden. Din blog viser, at du har humor, og den får mig til at føle, at du er én, jeg ville kunne samarbejde med."

Det, synes jeg nu, er en tankevækkende udmelding ... og en vinkel, som jeg ikke havde tænkt nærmere over.

Marianne Dale sagde ...

Bente - det er da helt fantastisk at læse og ren musik i mine ører!
Se, er ikke DET en grund til at blogge så ved ikke jeg! Hvis man kan sælge sig på de menneskelige sider er man kommer MEGET langt!

Må jeg bruge det citat videre? :)

Se det tror jeg lige netop er hele pointen: Det er når du skriver om noget du brænder for og tillader at din personlighed skinner igennem at folk begynder at synes det er spændende læsning. Sådan set tror jeg at det er "underordnet" om din blog handler om det ene eller det andet - jeg har fx tidligere haft en blog om "alting" - det fungerede ikke særig godt for mig, og føltes mere som "arbejde" end den blog jeg skriver nu. Det handler om hvad, man motiveres af.

Anonym sagde ...

Marianne, citatet er efter hukommelsen, men meningen er intakt - så værsgo at citere ;-)